Persbericht ‘Ruimtevaart helpt ons leven op aarde vooruit’

VERHAERT Masters in Innovation ® is de Belgische vertegenwoordiger in ESA’s Technology Transfer Network. We streven ernaar ruimtevaarttechnologieën sterker te benutten en willen een technologietransfer op gang brengen tussen ruimtevaart en niet-ruimtevaartindustrie. Begin augustus lanceerde VERHAERT een ‘Open Call for Demonstrators’, waarbij Belgische bedrijven financiële steun kunnen krijgen om ruimtevaarttechnologie te demonstreren voor een aardse toepassing.

Met het project ‘National Technology Transfer Initiative’ (NTTI) stelt ESA technologieën uit de ruimtevaart beschikbaar voor Belgische bedrijven. “In februari werd VERHAERT door ESA als Belgische partner verkozen om technologieën uit de ruimtevaart te promoten bij bedrijven”, aldus Koen Verhaert, CEO van VERHAERT Masters in Innovation ®. “Heel wat toepassingen die vandaag gebruikt worden in ons dagelijks leven komen oorspronkelijk van de ruimtevaart. We gebruiken bijvoorbeeld satellieten voor navigatie (GPS), telecommunicatie en aardobservatie voor weerberichten enz. Nog meer technologieën kunnen een cruciale rol spelen bij de ontwikkeling van innovatieve producten zoals vloeistofdynamica, robotica, nieuwe sensoren en optica.”

Met de ‘Open Call for Demonstrators’ wil VERHAERT het gebruik van de investeringen in ruimtevaart stimuleren. Zowel materialen, hardware en software als knowhow, meettechnieken en automatisatie kunnen nuttig zijn voor innovatie op aarde. Technologieën en componenten in de ruimtevaart worden gekenmerkt door laag gewicht, sterkte, duurzaamheid, compactheid en zijn uitermate efficiënt en betrouwbaar. Belgische bedrijven, al dan niet gerelateerd met ruimtevaart, kunnen tot 26 september financiële steun aanvragen voor het bouwen van een demonstratieproject. Ook ondernemingen die met een technisch vraagstuk worstelen kunnen bij VERHAERT terecht, samen zoeken zij naar een geslaagde oplossing via een technologietransfer.

In verschillende sectoren werd ruimtevaarttechnologie reeds succesvol toegepast om het leven van de mens te verbeteren. Voor de behandeling van hart- en vaatziekten, de belangrijkste doodsoorzaak wereldwijd, werd een artificieel hart ontwikkeld op basis van technologie en elektronica uit ruimtevaartsatellieten. Medische onderzoekers implementeren software die satellietfoto’s genomen in de ruimte verwerkt, in een methode om de ziekte van Alzheimer vast te stellen. Andere geslaagde succesverhalen vinden we in de oogchirurgie, boor- en olieplatformen, het testen van bloed, de opvolging van transportroutes …

“We zijn tevreden met de snelle start die VERHAERT heeft gemaakt als nieuwe Technology Transfer Broker in België”, zegt Hendrik Verbeelen van BELSPO (Belgian Science Policy Office). “Na 6 maanden stellen we vast dat VERHAERT volledig op schema zit om het NTTI programma tijdig te voltooien. Zowel in Wallonië als in Vlaanderen is er een grote interesse om met de steun van ESA haalbaarheidsstudies en demonstratieprojecten uit te voeren. VERHAERT heeft goedkeuring voor 5 van de 6 haalbaarheidsstudies en er zijn al enkele mogelijke technologietransfers geïdentificeerd.”

Bezoek het platform spacetechnology.be en ontdek hoe ruimtevaarttechnologie uw bedrijf naar een hoger niveau kan brengen.

Meer informatie via Sam Waes, Innovation Consultant at VERHAERT:
+ 32 (0)3 250 19 00 of sam.waes@verhaert.com

www.spacetechnoloy.be/open-call

Download het persbericht als Word-document
Download het persbericht in het Frans